Tạp chí

Khoa học Nghiên cứu Sức khỏe và Phát triển

(Journal of Health and Development Studies – JHDS)

Trường Đại học Y tế công cộng

Tiếng Việt / English
Đăng ký Đăng nhập

ISSN (Print): 2588-1442

https://jhds.edu.vn

  • Trang chủ
  • Phạm vi xuất bản
  • Hội đồng biên tập
  • Hội đồng tư vấn
  • Dành cho tác giả
  • Gửi bài
  • Xuất bản
    • Các bài báo mới nhất
    • Tất cả các số báo
  • Thông Báo
    • Thông tin hoạt động khoa học
    • Thông báo của Tạp chí
    • Liên kết hữu ích
    • Đối tác của Tạp chí
Trang chủ > Tập 09, số 04-2025 > Stress and associated factors among 12th-grade students of the Hung Yen High School for Gifted Students in 2024

Stress and associated factors among 12th-grade students of the Hung Yen High School for Gifted Students in 2024

  • Mã bài báo : SKPT_25_079
  • Ngày xuất bản : 28/08/2025
  • Số trang : 1
  • Tác giả : Do Thi Hanh Trang
  • Lượt xem : ( 103 )

Danh sách tác giả (*)

  • Do Thi Hanh Trang 1 - Hanoi University of Public Health
  • Nguyen Duc Thuan 2 - IRD VN Social Enterprise
  • Nguyen Quynh Anh 3 - Hanoi University of Public Health
  • Luong Minh Tan 4 - Hanoi University of Public Health

Objective: Stress among high-school students has become a public health concern in Vietnam. This study aimed to estimate the prevalence of stress symptoms and its associated factors among 12th-grade students of the Hung Yen High School for Gifted Students in 2024.

Methods: A cross-sectional study was conducted among two hundred and seventy-three 12th graders from the Hung Yen High School for Gifted Students. A self-administered structured questionnaire was used, focusing on the level of stress measured by the 10-item Perceived Stress Scale and its associated factors including personal, family, school, and peer characteristics. Descriptive statistics described stress status and study population characteristics. Univariate and Akaike Information Criterion-based (AIC) Stepwise Logistic Regression were used to determine the associated factors.

Results: The proportion of students with low, moderate, and severe stress was 24.9%, 63.4%, and 11.7%, respectively. Significantly associated factors of stress included biological sex at birth, educational stress levels, level of care, advice and empathy from parents/caregivers, reluctance to comply with parents' requests, and teachers’ encouragement.

Conclusions: The findings imply the need for high schools to promote mental health awareness and implement evidence-based and gender-tailored stress management programs, and promote collaboration between schools and families in creating a supportive and balanced environment for students.

  • DOI : https://doi.org/10.38148/JHDS.0904SKPT25-079
  • Chủ đề : Xã hội học
  • Loại bài báo : Nghiên cứu gốc
  • Chuyên nghành : Chuyên Ngành Y

Chưa có mã code, vui lòng liên hệ để nhận mã theo số điện thoại : 0246 266 3024 - Email : jhds@huph.edu.vn

  • Thông tin liên hệ : Nguyen Quynh Anh
  • Email : nqa@huph.edu.vn
  • Địa chỉ : Hanoi University of Public Health
  • Từ khóa :
  • Stress
  • Perceived Stress Scale
  • high school
  • students
  • Vietnam.

Bài báo liên quan

  • Nurse practice environment and work engagement among nurses in selected public hospitals in Hanoi, Vietnam, 2024
  • Status of outpatient treatment management of patients with type 2 diabetes at Buon Ma Thuot city general hospital, 2024
  • Unveiling Key Determinants for Scaling-up Systems Navigation and Psychosocial Counselling (SNaP) for People Who Inject Drugs with HIV in Vietnam Using the Consolidated Framework for Implementation Research
  • Current compliance with surgical hand hygiene practices among surgical staff at An Giang General Hospital, 2024
  • The violation of the bans on tobacco advertising and promotion at points of sale in Vietnam, 2024
  • The prevalence of stress, anxiety, and depression symptoms among primary and secondary school teachers in Ha Noi, 2020
  • The effect of vitamin D on patients with depression symptoms: A systematic review and meta-analysis
  • Financial performance of Anh Quat General Hospital in the period 2021 – 2023
  • Stress and associated factors among 12th-grade students of the Hung Yen High School for Gifted Students in 2024
  • Knowledge about Universal Health Coverage among TB-related community-based organizations in Vietnam and associated factors
  • The effectiveness of buprenorphine treatment for people with opioid use disorder in Vietnam
  • Evaluation of the Public-Private Mix for Tuberculosis Control in Vietnam (2015–2023)
  • Traditional medication adherence and its related factors among patients with lumbar spine pain at Thua Thien Hue province
  • DANH MỤC KHÁC
    • Liên kết hữu ích
    • Thông báo
    • Tin tức sự kiện

Bài viết mới nhất

  • Một số trang web hữu ích đối với các nhà khoa học
  • Dành cho chuyên gia
  • Tạp chí Khoa học Nghiên cứu sức khỏe và Phát triển duyệt tối đa 1,0 điểm ngành Y trong Danh mục Tạp chí khoa học được tính điểm của Hội đồng giáo sư Nhà nước
  • CHÚC MỪNG NGÀY BÁO CHÍ CÁCH MẠNG VIỆT NAM (21/6)
  • GS.TS Hoàng Văn Minh - Hiệu trưởng Nhà trường 'lọt top' nhà khoa học có chỉ số trích dẫn hàng đầu thế giới

Bài viết nổi bật

  • Phần mềm dùng trong xử lý và phân tích số liệu được nhiều người sử dụng
  • Phần mềm dùng trong tìm kiếm, quản lý và trích dẫn tài liệu tham khảo Endnote
  • Tạp chí Khoa học Nghiên cứu Sức khỏe và Phát triển, Trường Đại học Y tế công cộng mời gửi bài báo khoa học
  • Tìm kiếm nâng cao
Tạp chí Khoa học Nghiên cứu Sức khỏe và Phát triển

Tạp chí Khoa học Nghiên cứu Sức khỏe và Phát triển 

Đơn vị chủ quản:Trường Đại học Y tế công cộng

Giấy phép hoạt động Tạp chí: Bộ Văn hóa, Thể thao và Du lịch, giấy phép số 38/GP-BVHTTDL, cấp ngày 19 tháng 5 năm 2025

DOI: 10.38148

Điểm HĐGSNN: 1.0

Địa chỉ:Trường Đại học Y tế công cộng, Số 1A Đức Thắng, phường Đông Ngạc, Hà Nội
Website:  https: //jhds.edu.vn
Email: jhds@huph.edu.vn                   Số điện thoại:  024.6266.3024

Tông Biên tập: PGS.TS. Nguyễn Ngọc Bích

Chia sẻ
  • Privacy Policy
  • Accessibility
  • Design by Lienketso.vn